De eerste 2 weekjes - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bob Massar - WaarBenJij.nu De eerste 2 weekjes - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bob Massar - WaarBenJij.nu

De eerste 2 weekjes

Door: Bob Massar

Blijf op de hoogte en volg Bob

06 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Vanuit de carnavals stemming m'n koffers gepakt en zo het vliegtuig ingerold op de carnavalsmaandag. M'n ouders en zus ( verkleed als Bizonkit) op Schiphol gedag gezegd en ik was onderweg, daar gaan we naar de andere kant van de wereld ! Eerste stop Dubai, de stad in de woestijn indrukwekkende airport met heel veel goud en drank. De tweede stop was in Brisbane daar was al een helder blauwe lucht en een geweldig zonnetje! Woensdag eenmaal aangekomen in Auckland zo de taxi in en op de boot naar Waiheke Island. Wat een paradijs! Overal waar je kijkt groeien tropische planten en liggen mooie strandjes met boten. De mensen hier zijn heel behulpzaam en open, echt een hele relaxe sfeer hangt hier! Ik werd opgehaald door mijn bedrijfsbegeleider Dawn Jeffery, een hele vriendelijke vrouw die mij naar m'n surrogaat gezinnetje voor 5 maanden heeft gebracht.
Ik woon nu bij Lindsey & Dem en de kinderen Rio (9) en Jasmin(7), hele open en vriendelijke familie dus ik voelde me al meteen thuis. Ik heb een eigen unit in de tuin met een bed, bureau en kast. Omdat we hier op een eiland wonen leven we op regenwater en aangezien het de afgelopen 2 maanden in Nieuw Zeeland niet had geregend moeten we zuinig doen met het water, kort douchen en efficiënt afwassen! Ik heb bijna geen last van een Jetlag gehad, was om 11 uur naar bed gegaan en om 7 uur gewoon weer opgestaan (dagelijkse ritme van het land aanhouden is het beste om te doen). Ik heb donderdag het halve eiland afgecrost met een mountainbike, prachtige baaitjes en overweldigende uitzichten gezien.
Toen was het al weekend en ben ik naar Auckland gevaren (40 min. varen) om een informatiemiddagje op het stagebureau te volgen. Hier heb ik meteen veel stagiaires ontmoet die allemaal stage liepen in Auckland. Om maar is te vieren dat we allemaal veillig aan waren gekomen in Nieuw Zeeland zijn we het uitgaansleven van Auckland maar is gaan verkennen.
De zondag had ik meteen een evenement op mijn stage waar ik Zero Waste Stations moest opzetten en aansturen. Even kort wat een Zero Waste event inhoud: Normaal wordt hier in NZ het afval in 2 bakken gescheiden: Recycable (plastic, blikjes en glas) en Landfill (al het overige afval), dit afval moet per boot allemaal afgevoerd worden naar Auckland. Bij een Zero Waste Event wordt er gezorgd dat de mensen hun afval scheiden in: Foodwaste, clean paper, dirty paper, recycable en landfill. Het foodwaste en dirty paper wordt vervolgens gecomposteerd en gebruikt op het eiland als natuurlijke mest, clean paper en recycables worden gerecycled en nog maar een klein deel landfill hoeft dan afgevoerd te worden met de boot. Eerste leuke project in the pocket !
Mijn volgende project gaat over een vervuilde rivier hier op het eiland. Om heel wat uitleg te besparen: hier heb je geen riool en ieder huis heeft een prive afvalwaterzuiveringssysteem onder hun huis. Deze systemen werken niet altijd even goed en daardoor wordt er te vuil water geloosd, dit water verzamelt zich in de rivier en voila je hebt een vervuilde stroom! Ik ga onderzoek doen naar deze vervuilde rivier en een oplossing zoeken om ervoor te zorgen dat deze rivier weer schoon wordt, zodat de prachtige natuur hier op het eiland zo mooi zal blijven als nu!
De week vloog voorbij, ik heb gewerkt aan mijn stage en daarna genoten van het eiland, de stranden en het heerlijke zonnetje! Er kwamen zelfs 2 verstekelingen uit Gemert langs op Waiheke Island, Twan Vogels en Koen Toonen. Ze hadden al bijna heel Australië gezien en nu was Nieuw Zeeland aan de beurt. Op de prachtige camping plaats aan Rocky Bay hadden we 3 gezellige avonden gehad met wijze vragen die in de bierdopjes stonden :P. Bij deze: mannen bedankt voor de gezellige avonden en een goeie reis in Thailand nog toegewenst ! Zaterdag ging ik met een studententrip organisatie naar Roturoa waar we hebben geraft van een wilde rivier ongekend mooi en vet was dat ! Zaterdag natuurlijk even laten zien wat Brabantse gezelligheid is en zondag weer fris en fruitig op naar een Maori village. Te toeristisch en commercieel wat mij betreft, maar de kokende watergeisers in de vulkaan waren prachtig om te zien. Daarna hebben we nog Geluged, dit is een soort bobsleën met een kartwagentj. Na een leuk weekend weer terug naar het rustgevende en relaxe Wiaheke Island gegaan.
Ik denk dat ik wel lang genoeg getypt heb en ga weer genieten van het heerlijke zonnetje en het prachtige Nieuw Zeeland !
Hier een filmpje van mijn eerste 2 weken Nieuw Zeeland:
Groetjes aan iedereen !

• 07 Maart 2015 - 00:07

Sylvia:

He Bob, het klinkt allemaal super zo de eerste weken, hoop dat t zo blijft de komende maanden. Wij volgen je op de side en wensen je nog veel werk een feestplezier.
    Toi, toi enjoy....
    lieve groet Pieter en Sylvia

• 09 Maart 2015 - 12:37

Saskia Donkers:

jij hebt 't naar je zin overthere !!
    we hebben afgelopen zaterdag met z'n allen je filmpje zitten bekijken...heeeel relaxed, vooral met de muziek van [ook 'n BOB ] Marley eronder!
    Ook super dat je 'n fijne familie getroffen hebt dat maakt 't al ben je aan de andere kant van de aardbol, toch 'n beetje als thuis, en je bent ineens de OUDSTE [nu nog alleen maar wijs]
    Ben je al buxus tegengekomen?
    Volgens mij zijn er genoeg uitdagingen voor jou voorlopig...ga ze allemaal aan !!have fun but be carefull en blijven schrijven ...
    groetjes saskia,jack,corin en roos.

• 09 Maart 2015 - 20:59

Bob:

Hee allemaal,
    Ja ik heb het heel erg naar m'n zin hier en de familie is inderdaad ook heel gastvrij en vriendelijk. Ik heb alleen nog geen buxus of taxus gezien, maar wel palmbomen, dadels, varens en andere tropische planten ! Ik doe voorzichtig en ga volop genieten !
    Groetjes,

• 16 Maart 2015 - 14:30

Mama:

Hoi Lieverd, ik zie nou jou verslag pas,kei leuk, maar goed dat we de app. hebben anders liep ik wel heel ver achter.Zie je morgen !! (op skype;))

• 20 Maart 2015 - 19:22

Heidi:

Ha Bob,
    Ik heb net je reisverslag gelezen en je filmpje zitten bekijken.
    Hoor dat je zus naar je toe komt, leuk zeg.
    Geniet ervan kerel, ik ga gewoon weer strijken en ben jaloers.
    groetjes Heidi en de rest van de familie.